Tuesday, March 8, 2011

bercerita tentang JODOH!

question : "woi apesal kau jiwang sgt skrg nih??" soalan yg diajukan kt aku stiap kali mber buke blog or FB..
anwser : sori ar sayangs2 ku skalian, aku bukn nk sgt jiwang2 nih, tapi aku selalu kena ceramah and tazkirah...^_^

LAYAK KAH AKU?? <--- ni la persoalan yg selalu terapung dalam benak otak aku nowadays...

memang aku xlayak pon! bukan aku xnak berubah, sape yang xnak ade anjakan paradigma dlm hidup?? lagi2 ke arah kebaikan.. mesti mau!! TAPI!!! aku tidak layak untuknya.. aku masih jahil dlm agama, yg sudah tentu aku yg akan tkontang kanting dlm family die nt..tidakkk~
Aku percaya wanita yg baik adalah utk lelaki yg baek, wanita jahat untuk lelaki jahat. so? kalau wanita jahat, xkan pernah boleh berubah la kalau die xdpt lelaki yg baik utk membimbingnya ke jalan benar??? boleh je asalkan wanita/ lelaki jahat tu ade niat nak berubah dan terbuka hatinya utk ke jln yg benar....

aku sentiasa inginkan jodoh yg terbaik yg dpt mbimbingku dgn lebih dlm bab2 agama. tp bila aku bcakap dgn die,sentiasa rasa rendah diri. die ada ckp, nilai hati tu dgn teliti sblom mgundur diri sbb sgalanya bmula dgn niat yg btempat di hati. FINE! even die xpernah ungkapkan rasa syg or wateva yg bkaitan dgn cinta, tp apa maknanya kalau die xpernah lost cntct dgn aku spnjg 3tahun pkenalan kami yg kami xpernah bjumpa, pernah ade skali, lama gile die xcntct aku, dlm 6bulan gak kot, tu pon sbb die accident n hp die tcampak xtau ktne.then aku cntct blek n alhamdulillah die masih igt aku. kalau org laen aku rasa, dah lupe dah sape aku nih. sbb aku xkn pernah mula nak cntct die dlu.slalu die yg akn call aku kalau die ada hal penting yg die akn buat dan yg die dah buat.

oklah, Jodoh tu rahsia Allah. ade 3benda yg dah ditetapkan apabila first kita mlangkah ke dunia, iaitu, rezeki, jodoh n ape ek lg 1 xigt??? so jodoh xpyh nk drisaukan, tba msa ia akn djemput, namun perlu juga kita membuka lorong2nya agar jemputan tu mudah sampai. Kadangkala Allah sembunyikan matahari, dia dtgkan petir dan kilat,( mcm skrg ni aku tgh tulis ni, tgh ujan...gelap je xde sinaran pon) dan kita ttanya2, kmana hilangnya chaya itu, rupa2nya lepas ujan ni Allah nak hadiahkan kta pelangi.. so kita xpyhla risau kalau sesorang yg kta suka tu bukan jodoh kita sbb tuhan lebih tau mna yg baek utk kita. pada aku biar lmbat jodoh asalkan dpt MR RYTE dan biar SINGLE drpd mjadi mangsa lelaki yg tidak beriman kelak.. cewahh~

tapi kita perlu igt, jgn tlalu happy sgt kalu kta dh dpt Mr Ryte kta tuh! sbb bila kta bnar2 dpt ape yg kta inginkan tu, ia jga akn dtg bsama masalah..bahagia mungkin ada tp deritanya akn dtg sama. smua benda pasti ada baek dan buruknya.. so watch out!! tp jgn la sedih kalau kta xdpt, mcm yg dckpkan kt atas td, bleh jd kta benci ssuatu tu pdahal ia amat baik bg kta, dan bleh jd kta amat mnyukai ssuatu tu pdahal ia amat buruk bg kta,, ssungguhnya Allah lbih mngetahui apa yg kta xtau.. jodoh tu mcm meniti jambatan utk ke seberang <--- betol ke??
klau pjg jmbatan tu, jauhlah pjalanan kta, ada org jodohnya cpat sbb jmbatannya tu singkat. so klau jmbatan kta tu emas, aku nak yg pjg!!! hahaha aku rsa umo 26 utk wanita blom tentu tlalu lewat, kalau laki plak umo 35thn tu belom apa2 kalau spanjang usia die tu dgunakan utk membina kcemerlangan ddunia dan diakhirat utk memimpin kluarga nt... wooottt wooott apesal tetiba aku dah mcm org puitis nih?? ergghh

Pada usia 20 an masih xberpunya atau xberBF atau lebih mudah, SINGLE??? mka org2 skeliling yg bpikiran cetek mula la nk kata kita ni memilih, jual mahal atau yg kurang sopan sikit, TAK LAKU??? DAMN aku bukan itu!! aku juz nak cari pasangan yg btol2 dpt mbimbing aku! apa gunanya cinta yg dbina skian lama akhirnya tputus di tgh HIGHWAY?? brapa rmai yg mnyesali pkahwinan (cerai) padahal dulu mcm nak mati mbina janji2 manis malah ada yg sggup buang kluarga smata2 sbb cinta, DAMN kan?? cinta tu adlh kasih syg, mcm mne kita nk bkasih syg dngan org asing yg blom tentu kta knal dgn dlmnya kalau kta xmampu nk bcinta dgn fmly kta sndiri?? dgn Allah? dgn Rasul..? mak ai.. (sori ceramah plak) so xpyh la nak bkapel sgt, (pesanan utk diri lg) CINTA is fine sbb rasa cinta tu wujud dlm smua org..rsanya ptot ke kalau nak luahkn rsa cinta kt org yg kta suka?? jwpan ada kat atas!!

Last but not least, cinta itu harus fikir, fikir itu harus mggunakan akal yg sihat dan waras, akal mampu sihat dgn hanya disirami iman. Nyatakanlah perasaan dan keinginan dlm doa2 stiap kali solat sbb Allah tu maha mndengar dan maha Pemalu. malu kalau xtunaikan hajat yg baek oleh hmbanya.ssungguhnya dia maha Mgetahui..pkok pangkalnya masalah cinta, masalah rindu, masalah syg, adalah masalah jiwa, kembalilah ke pemilik segala jiwa iaitu Allah SWT.

thanks to AFR yg byk mberi tnjuk ajar ^_^

2 comments:

  1. pergh...terkesima beb ak bce...hahaha
    mcm yg ak ckp kt clas td..pkok pngkal hati ko..
    da jmpe yg baek xkn nk lpaskn gitu je..klu die btl2 ikhlas gn ko nothing to be worried..
    yg pnting die blh bimbing ko n ko pn nk brubah kn..so make a move tasya :)

    ReplyDelete
  2. masalahnyer die yg rmai giler peminat.. aku ni no 1 dr bwh list die tau! sungguh xlayak aku utk die

    ReplyDelete