Wednesday, March 23, 2011

JANGAN buat!!!

sebagai seorang yang perihatin kat sini aku nak share dengan korang, perkara yang TIDAK patot dilakukan SELEPAS MAKAN!!! aku dapat info ni pon daripada pakar motivasi.. lets check-check-check it out!!!
1) Jangan merokok
- kajian membuktikan bahawa sebatang rokok selepas makan bersamaan dengan menghisap 10batang rokok. peluang untuk mendapat cancer di sini yer!! igt tu!


2) Jangan makan buah2an
- buah2an mengandungi fibre dan ia tidak boleh dihadamkan dengan sepenuhnya apabila didahului dengan nasi.. akan menyebabkan toksin akan terkumpul dalam badan.. selalunya kite ni nak tiru mamatsalleh tu yang dikatakan buah2an adalah pencuci mulut, tapi sebenarnya kita silap..maka, makanlah buah2an dahulu sebelum melantak ape2!

3) jangan mandi
- orang selalu cakap kalau mandi after mamam nanti perut muncit. sebenarnye when we take a bath, peningkatan aliran darah akan pergi ke kaki tangan dan badan, maka jumlah darah disekeliling perut akan menurun. ini akan melemahkan sistem penghadaman..
4) jangan tido
- ni memang aku selalu wat.. xade kesedaran sungguh! even tido adalah musuh aku.
tapi selagi terdaya, lawanlah perasaan nak tido ni sebab makanan yang kita makan tu tak dapat dihadamkan dengan sempurna menyebabkan keadaan gastrik dan jangkitan dalam usus!haa jangan ingat xmakan je leh kena gastrik. mungkin juga kita akan merasa pedih ulu hati.

5) jangan longgarkan tali pinggang
- akan menyebabkan usus berpusing putarbelit bersimpang suir dan tersekat. bila kta mgisi makanan, usus dalam keadaan relax, bila diisi dengan penuh, confirm2 lah peyut kite jauh kedepan dan memuncit,lalu kita pon dengan keadaan yang mengah,melonggarkan tali pinggang, dan makanan tadi akan turun tanpa kawalan, gedebuk...! hamek kau sebundle makanan jatuh macam taik lembu..

6) jangan minum teh
- teh mengandungi kandungan asid yang tinggi menyebabkan kandungan protein dalam makanan tadi menjadi keras maka akan sukar untuk dihadam.

7) jangan berjalan2
- sistem penghadaman tidak berupaya untuk menyerap nutrien daripada makanan yang dimamam tadi jika kita terus berjalan2 selepas makan. mamatsalleh mematahkan " walk a hundred steps after a meal then u'll live till 99<<-- ini tidak benar ok! kalau nak jalan sangat pergi jogging sebelum makan tu.

Last skali JANGAN tak BAYAR kalau makan kat kedai! sekian~

3 comments:

  1. suker baca blog tasya .....good n best....cayyok!

    ReplyDelete
  2. leh ambik pengetahuan n kongsi2 bg sesaper yg xtau n lalai dlm menjaga kchatan diri dalaman n luaran....:-)

    ReplyDelete