Monday, May 23, 2011

Tahukah anda??

Pembaziran tenaga elektrik adalah yang ketara di kalangan masyarakat Malaysia!

Have u ever notice, nowadays Malaysia getting so hot nite and day sampai nak tido malam pon macam pergi berjogging 10round! WHY??? Sebab Malaysian xtahu nak menghargai tenaga! Masalahnya Malaysian people selesa dengan kadar elektrik yang murah di negara kita smpai mnyebabkan penggunaan elektrik yang over used! dan menganggap ia adalah satu kemudahan dan bukan keperluan!!

Just imagine! what if our government hapuskan subsidi tenaga?? apa yang terjadi?? Rakyat kena bayar 2kali ganda daripada apa yang kita bayar sekarang..!!! maybe this is the way to make our eyes OPEN dan baru terhegeh-hegeh nak jimatkan elektrik. biasa lah manusia, bila memiliki sesuatu, take for granted! bila dah susah nak dapat, baru nak hargai! (berapa banyak tanda seru aku guna kat sini just to make us realize the fact!!!!!!!!!)

Kita hanya tahu bekalan elektrik sampai ke rumah without knowing our government have to pay half of it dan itu xtermasuk kos penjanaan tenaga elektrik itself which is so EXPENSIVE sebab berasaskan komoditi yang harganya terdedah di pasaran tebuka macam minyak, gas, & arang batu...

tu haa.. yang korang masak air guna kettle tuh, harga dia lebih mahal dari kita guna untuk masak air guna tong gas.. memang la cepat masak, tp ade kita pikir x, masa depan (untuk anak n cucu cicit kita) dengan masa yang kita guna untuk masak air tu td yang hanya xsmpai 5minit???

Lappy or pc yang kita gunakan tuh, kenapa xtutup??? nak ke tido malam tapi rasa macam berjogging 10round? selesa ke? bak kata Nabil..' LU PIKIRLAH SENDIRI '

P/s :: we have to realize from now on, subsidi SEDANG dikurangkan.. we have to do something so dat bila sampai waktu nanti, kita x akan berasa terjejas.

1 comment: